Denne artikel er 5. og sidste artikel under titlen ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’. Her fremhæver jeg de udfordringer og muligheder kulturbranchen står overfor i forhold til at stå stærkere på det digitale område. Link til forrige artikler.

Formidling er en stor del af kunst- og kulturområdet, som der bliver brugt rigtig mange ressourcer på og helt naturligt arbejder man på at levere den højst mulige standard. Det sker både af respekt for de værker og emner der formidles, men også fordi det er dygtige folk der har brugt meget tid og interesse på at studere og afprøve disciplinerne inden for formidling, både i tekst, foto, grafik, video, lyd osv. Selv om digitale strategier og løsninger sagtens kan bruges sammen med formidlingsdisciplinerne, så støder jeg jævnligt på eksempler, hvor man enten ikke har tilpasset formidlingen til løsningen pga. manglende viden eller simpelthen ikke har lyst til at gå på kompromis med den digitale løsnings vilkår.

I de værste tilfælde betyder det at formidlingen mislykkedes totalt og derfor ikke er interessant for modtageren. Eller faktisk endnu værre, så er formidlingen slet ikke til stede på en ellers oplagt løsning eller platform, dvs. der hvor modtageren ellers er til stede. Her risikerer vi at gå glip af synlighed, omsætning, vigtig feedback. Endvidere spilder vi vores tid på nogle formidlingsformer der ikke har tilsvarende mange relevante modtagere, fordi vi ikke har udarbejdet eller fulgt vores digitale strategi.

Æstetik og kvalitet i formidling er et meget stort område, så jeg vil nøjes med at tage fat i det område jeg synes er mest overset og som rummer et kæmpe potentiale i forhold til modtagerne. Video er den digitale formidlingsform der har udviklet sig absolut mest siden internettets udbredelse, når det gælder form, indhold, redskaber, omkostninger, indtjening, platforme og publikum. Det er med andre ord et kæmpe medie med masser af muligheder, som man kan komme i gang med for få midler. 



Tre eksempler på hvordan man kan sikre kvalitet i sin videoproduktion:



  1. Lær af dine kollegaer. Sæt dig ned og se hvordan andre gør det. Rigtig mange lykkedes med meget simple videoer, hvor de kort og præcist formidler deres budskab. Tag ved lære af dem og iagttag hvordan seerne reagere på videoerne med f.eks. likes og kommentarer. 

  1. Udstyrsmæssigt kan du sagtens starte med en nyere mobiltelefon, der både leverer fornuftig billedkvalitet og klarer meget af det tekniske i indstillingerne for dig. Bare søg for at der er tilpas lys på det du optager. Lyden er vigtig, så invester i en ekstern mikrofon der kan tilsluttes kameraet/mobilen. Hvis du vil have endnu bedre lyd kan du købe en dedikeret lydoptager og synkronisere lyd- og billedoptagelserne i redigeringen. I forhold til redigeringsprogram, kan du starte med det der er på telefonen eller computeren og opgraderet i takt med ambitionsniveauet stiger.

  2. Skriv et manuskript, hvor du får de vigtigste pointer i budskabet med. Del det evt. op i en kort indledning, selve indholdet i budskabet og en kort afslutning. Skal optagelsen være simpel, kan du sagtens nøjes med en enkelt kameravinkel. Husk at lave et par b-optagelser, dvs. optagelser der kan bruges som f.eks. nærbilleder eller skjule et klip. I den forbindelse optager du også den rene lyd fra rummet/optagelsesstedet, som du kan bruge til at sætte ind hvis der skulle opstå et ‘hul’ i lyden mellem to klip.



Links til inspiration:

Randers Regnskov. Da skolerne lukkede pga. Covid-19, lavede de hver dag livestream med spændende indhold for børnene, ved hjælp af en mobiltelefon med Facebook livestream, tilkoblet en mikrofon med fornuftig lyd. Resultat masser af seere, god formidling, goodwill og branding.

Gå til Randers Regnskovs Facebook side.

Naturmødet afviklede en online version af det årlige møde, for at fortsætte den vigtige formidling og forblive i publikums bevidsthed. Noget af det samme tekniske setup som Randers Regnskov og noget med DR inde over, men alt i alt med masser af positive resultater. Kulturmødet og andre har meldt ud at de går samme vej.  Gå til Naturmødets hjemmeside.

The Tank Museum. Her er vi både i udlandet og i den nørdede ende, men et godt eksempel på at et meget genrespecifikt museum, der laver forholdsvis simple formidlingsvideoer, kan opnå omkring 2 mio. visninger af enkelte videoer. Der er ingen tvivl om at videoerne sælger entrebilletter til gæster fra nær og fjern. Gå til The Tank Museums hjemmeside.



Photo by Tyler Casey on Unsplash